Algemene voorwaarden SportvoedingMLO

Artikel 1 - Definities 

1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten van koop/verkoop van producten van LManagement (hierna: SportvoedingMLO).

1.2 Klant: degene met wie SportvoedingMLO een overeenkomst is aangegaan.

1.3 Partijen: SportvoedingMLO en Klant samen.

1.4 Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van producten door of namens SportvoedingMLO.

2.2 SportvoedingMLO en Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

2.3 SportvoedingMLO en Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Prijzen

3.1 SportvoedingMLO hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals admnistratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

3.2 SportvoedingMLO mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

3.3 Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die SportvoedingMLO niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.

3.4 De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn

4.1 De Klant moet een factuur binnen 14 dagen na factuurdatum aan SportvoedingMLO betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.

4.2 Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat SportvoedingMLO de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

4.3 SportvoedingMLO mag een levering afhankelijk stellen van onmiddelijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 - Gevolgen te late betaling

5.1 Betaalt de Klant niet binnen de afsproken termijn, dan mag SportvoedingMLO de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties in rekening brekenen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

5.2 Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan SportvoedingMLO.

5.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

5.4 Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag SportvoedingMLO zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.

5.5 In geval van liquidatie, failissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van SportvoedingMLO op de Klant onmiddelijk opeisbaar.

5.6 Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door SportvoedingMLO, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen. 

Artikel 6 - Recht van reclame

6.1 Wanneer de Klant in verzuim is, mag SportvoedingMLO het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.

6.2 SportvoedingMLO maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.

6.3 Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddelijk retourneren aan SportvoedingMLO, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. 

6.4 De Klant betaalt de kosten voor het terughalen van de producten in lid 6.3. 

Artikel 7 - Herroepingsrecht

7.1 De Klant draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product, tenzij SportvoedingMLO heeft nagelaten de Klant mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.

Artikel 8 - Retentierecht

8.1 SportvoedingMLO kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van SportvoedingMLO heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.

8.2 Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan SportvoedingMLO.

8.3 SportvoedingMLO is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 9 - Eigendomsvoorbehoud

9.1 SportvoedingMLO blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van SportvoedingMLO met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.

9.2 Tot die tijd in lid 9.1 kan SportvoedingMLO gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

9.3 Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.

9.4 Wanneer SportvoedingMLO gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag SportvoedingMLO van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 10 - Levering 

10.1 Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.

10.2 Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.

10.3 Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag SportvoedingMLO zijn verplichtingen opschorten tot dat de Klant betaalt.

10.4 Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan SportvoedingMLO kan tegenwerpen. 

Artikel 11 - Levertijd

11.1 De levertijden van SportvoedingMLO zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

11.2 De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van SportvoedingMLO.

11.3 De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wannneer SportvoedingMLO later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk afgesproken is of wanneer SportvoedingMLO niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en SportvoedingMLO iets anders hebben afgesproken. 

Artikel 12 - Feiteijke levering

12.1 De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 13 - Transportkosten

13.1 De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en SportvoedingMLO schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 14 - Verpakking en verzending

14.1 Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigs is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij SportvoedingMLO niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

14.2 Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan SportvoedingMLO. Doet de Klant dit niet, dan kan hij SportvoedingMLO niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 15 - Bewaring

15.1 Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant. 

15.2 Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant. 

Artikel 16 - Garantie

16.1 De garantie op producten geldt alleen voor defeten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.

16.2 De garantie geldt niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld

16.3 Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een onvereenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt. 

Artikel 17 - Ruilen 

17.1 De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
- het product retour wordt gezonden in de originele verpakking
- het product is nog niet gebruikt

17.2 Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.

Artikel 18 - Vrijwaring

18.1 De Klant vrijwaart SportvoedingMLO tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door SportvoedingMLO geleverde producten. 

Artikel 19 - Klachten

19.1 De Klant moet een door SportvoedingMLO geleverd product zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

19.2 Beantwoordt een geleverd product niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant SportvoedingMLO daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

19.3 Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming SportvoedingMLO hiervan op de hoogte stellen.

19.4 De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat SportvoedingMLO hierop gepast kan reageren.

19.5 De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en SportvoedingMLO.

Artikel 20 - Ingebrekestelling

20.1 De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan SportvoedingMLO.

20.2 De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling SportvoedingMLO ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 21 - Aansprakelijkheid klant

21.1 Wanneer SportvoedingMLO een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 22 - Aansprakelijkheid SportvoedingMLO

22.1 SportvoedingMLO is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

22.2 Wanneer SportvoedingMLO aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

22.3 SportvoedingMLO is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

22.4 Wanneer SportvoedingMLO aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkehidverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

22.5 Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 23 - Vervaltermijn

23.1 Elk recht van de Klant op schadevergoeding van SportvoedingMLO vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 24 - Ontbinding

24.1 De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer SportvoedingMLO toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

24.2 Is de nakoming van de verplichtingen door SportvoedingMLO nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SportvoedingMLO in verzuim is.

24.3 SportvoedingMLO mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer SportvoedingMLO kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 25 - Overmacht

25.1 In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van SportvoedingMLO door de Klant niet aan SportvoedingMLO kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

25.2 Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- inter-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen

25.3 Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor SportvoedingMLO 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat SportvoedingMLO kan nakomen.

25.4 Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als SportvoedingMLO de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

25.5 SportvoedingMLO hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer SportvoedingMLO hiervan voordeel heeft.

Artikel 26 - Wijziging overeenkomst

27.1 Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en SportvoedingMLO de overeenkomst aanpassen.

Artikel 27 - Wijziging algemene voorwaarden

27.1 SportvoedingMLO mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

27.2 Wijzigingen van ondergeschikt belang mag SportvoedingMLO altijd doorvoeren.

27.3 Ingrijpende wijzigingen zal SportvoedingMLO zoveel mogelijk met de Klant bespreken.

27.4 Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 28 - Overgang van rechten

28.1 De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met SportvoedingMLO aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van SportvoedingMLO.

28.2 Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 29 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

29.1 Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

29.2 Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SportvoedingMLO bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 30 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

30.1 Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en SportvoedingMLO is Nederlands recht van toepassing.

30.2 De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van SportvoedingMLO is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en SportvoedingMLO, tenzij de wet iets anders bepaalt.